Skip to main content

BARANGAN BTS ANTARA KATA KUNCI PALING KERAP DICARI OLEH RAKYAT MALAYSIA DI CAROUSELL

Bersempena sambutan ulang tahun ke-10, Kumpulan Carousell, platform peneraju berbilang kategori bagi barangan terpakai di Asia Tenggara, Hong Kong dan Taiwan, menerbitkan laporan Indeks Perdagangan Semula Carousell (Edisi Ulang Tahun Ke-10) yang mendedahkan impak kemampanan yang telah dicapai oleh komuniti kolektifnya dengan membeli dan menjual barangan terpakai.

Sepanjang sedekad yang lalu, daripada data yang diterima dari pengguna, Kumpulan Carousell telah melanjutkan kitaran hayat berjuta barangan. Barangan tersebut termasuk 76.8 juta dalam kategori Fesyen, 33.9 juta dalam kategori Elektronik; 26.6 juta dalam kategori Hobi & Mainan; 11.1 juta dalam kategori Rumah & Perabot; dan

Di Malaysia, Kumpulan Carousell merupakan perintis utama dalam industri perdagangan semula. Ini terbukti melalui 46% responden kajian di negara ini menyatakan mereka membeli dan menjual barangan terpakai di platform tersebut. Untuk memberi gambaran yang lebih jelas tentang impak Kumpulan Carousell, dengan andaian semua barangan elektronik terpakai yang telah disenaraikan ialah iPhone X, ketinggiannya bersamaan dengan lebih 10,000 kali ketinggian Menara Berkembar Petronas di Malaysia.

Laporan tersebut juga mengemukakan trend utama dalam setiap pasaran; khususnya untuk Carousell Malaysia dan Mudah.my adalah seperti berikut:

  • 3 kategori teratas yang paling popular bagi menjual barangan terpakai ialah Fesyen, Elektronik dan Kereta
  • 3 kategori teratas barangan terpakai yang paling popular dilayari ialah Fesyen, Kereta dan Hobi & Mainan
  • 3 kata kunci yang paling banyak dicari sepanjang masa ini bagi barangan terpakai: IKEA, BTS dan Nike

Perdagangan semula (recommerce) merujuk kepada penjualan dan pembelian produk yang pernah dimiliki sebelum ini, termasuk dalam keadaan baharu dan juga terpakai. Laporan itu merangkumi data daripada 9 daripada jenama sekeluarga Kumpulan Carousell di seluruh pasaran Asia Tenggara, Hong Kong dan Taiwan – Carousell, Cho Tot, Laku6, Mudah.my, OneKyat, One Shift, Ox Luxe, Ox Street dan Refash.

Semenjak penubuhan Carousell pada tahun 2012 sebagai aplikasi mobile-first untuk memudahkan transaksi penjualan dan pembelian barang yang kurang digunakan, Carousell telah berkembang daripada pasaran iklan pengguna-ke-pengguna (C2C) kepada platform berbilang kategori bagi barangan terpakai di Asia Tenggara, Hong Kong, dan Taiwan. Untuk menjadikan platform Carousell lebih mesra pengguna dan mempercepatkan perdagangan semula bagi dekad seterusnya, terdapat pelbagai penambahbaikan dari segi ciri-ciri teknikal dan perkhidmatan yang telah dirancang. Tujuan penambahbaikan akan memudahkan pembelian barangan terpakai dan menambahkan kepercayaan pengguna-pengguna Kumpulan Carousell seperti membeli barangan baharu.

Lucas Ngoo, antara pengasas Kumpulan Carousell, mengulas mengenai Laporan Indeks Perdagangan Semula Carousell tahun 2022: “Laporan tahun ini, yang juga merupakan edisi Ulang Tahun ke-10, menjadi penanda aras untuk memahami tingkah laku pengguna pasca era COVID-19. Laporan tersebut membantu kami untuk mengikuti arus perubahan di Malaysia supaya kami akan terus memacu dalam pertumbuhan perdagangan semula.” 

“Sebagai kumpulan yang berasaskan misi untuk menangani masalah pembelian berlebihan melalui teknologi, kami berbesar hati kerana platform kami telah berjaya menjual berjuta barangan terpakai dan yang tidak lagi digunakan untuk digunakan semula. Secara tidak langsung, mengurangkan pencemaran alam dan melindungi alam sekitar. Selain itu, platform kami turut membantu menjana pendapatan sampingan untuk pengguna-pengguna di Carousell. Kami akan berusaha untuk meneruskan misi bagi menggalakkan kelestarian (sustainability) dan ekonomi pekeliling (circular economy) di Malaysia,” tambah beliau.

Laporan Indeks Perdagangan Semula Carousell (Edisi Ulang Tahun Ke-10) boleh dimuat turun di http://press.carousell.com/carousell-green

Comments

Popular posts from this blog

KOLEKSI TIN MILO EDISI TERHAD 2021 SUNTIKAN BARU MILO

MILO meraikan kekuatan serta semangat takkan gentar rakyat Malaysia sempena sambutan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia ini. Menerusi kerjasama dengan jenama kreatif tempatan, Loka Made, MILO telah melancarkan Koleksi Tin MILO Edisi Terhad 1.5kg 2021 yang mengungkapkan pertalian erat antara MILO dengan Malaysia, selari dengan tradisi tahunannya untuk menyebarkan keceriaan dengan barangan koleksi yang dinanti-nantikan. Tahun ini, tradisi ini telah diberikan suntikan nafas baharu dengan ciri Realiti Berperantara (AR) buat julung-julung kalinya. Selama lebih 70 tahun, MILO tidak dapat dipisahkan lagi daripada kehidupan rakyat Malaysia. MILO dengan kebaikan malt, susu dan koko serta gabungan enam vitamin dan tiga mineral penting membekalkan tenaga untuk rakyat menghadapi hari. Baik dinikmati sebagai minumum berkhasiat untuk sarapan pagi mahupun pelengkap juadah kegemaran Malaysia, rasa coklat malt ikoniknya menjadikan MILO pilihan nombor satu rakyat dari generasi ke generasi.  “Kami bukan ...

5 TIP WUJUDKAN PERASAAN SAYANG TERHADAP DIRI SENDIRI WALAUPUN ANDA RASA TAK LAWA DAN GEMUK!

Bagaimana kita boleh menyayangi diri sendiri kalau kita tak ada perasaan sayang terhadap diri sendiri? Menyayangi diri sendiri bukanlah suatu proses yang mudah. Sebaliknya ia memerlukan proses yang cukup panjang. Ada ramai wanita yang berbadan besar atau gemuk hilang keyakinan diri, sehingga membuatkannya stres. Sehinggakan ada yang sampai membenci diri sendiri! Tak perlulah jadi seperti itu. Ini bukan zamannya lagi. Kita perlu keluar dari belenggu tersebut dan mengharungi suka duka kehidupan di dunia ini dengan fikiran yang lebih positif. LAKUKAN LIMA CARA BERIKUT INI SUPAYA KITA ADA PERASAAN SAYANG YANG LEBIH TERHADAP DIRI SENDIRI KENA BERFIKIRAN POSITIF Jika kita berfikir bahawa diri kita kurang menarik, mula dari saat ini hentikannya! Berterusan berfikiran negatif seperti itu hanya akan membuatkan kita jadi bertambah benci kepada diri sendiri. Perkara ini tentunya akan membawa kita pada tekanan atau depresi. Ingat tau, wanita yang mengalami depresi akan membuatkan kecantikannya sem...

4 CARA PALING ‘COOL’ JADI WANITA USIA 30AN YANG HEBAT!

Tahun ini dah jadi wanita usia 30an, tapi boyfriend pun tak ada! Stress betul!   Tentu ada di kalangan wanita yang mencecah usia 30an yang mengalami situasi tersebut. Sebenarnya sekalipun masih memegang title ‘single’, namun tidak bermakna sebagai wanita usia 30an , anda tidak layak bahagia sepertimana wanita lain. Lagipun menjangkau usia 30an, wanita dianggap cukup matang. Berbeza dengan ketika kita berusia belasan tahun atau 20-an dahulu. Cuma apabila menjangkau usia 30an ini, ada banyak perkara yang perlu kita lakukan supaya kehidupan kita menjadi lebih baik lagi. Selain itu, sebagai wanita usia 30an , kita juga perlu mengetahui banyak perkara. Bukan hanya untuk diri kita sendiri sahaja, sebaliknya juga untuk orang-orang yang berada di sekeliling kehidupan kita. [btn text=”LIKE & SHARE MAMANET” tcolor=#FFF bcolor=#FF00FF thovercolor=#FFF link=”https://www.facebook.com/harianwanita” target=”_blank”] BACA: WANITA MATANG LEBIH DIGILAI LELAKI ...