Skip to main content

KONGSI PENGALAMAN DATANG HAID DALAM KEMPEN ‘LET’S GET REAL’ LIBRESSE®

SEMBILAN DARIPADA 10 WANITA BERSETUJU BAHAWA IKLAN MENGENAI PENGALAMAN DATANG HAID MESTILAH LEBIH REALISTIK APABILA DITANYA OLEH LIBRESSE® MENGENAI IKLAN TUALA WANITA?

Libresse® melancarkan kempen “Let’s Get Real” supaya wanita boleh berkongsi pendapat mengenai iklan dan pengalaman datang haid mereka.

Adakah iklan tuala wanita yang pernah anda tonton di TV menggambarkan keadaan sebenar semasa anda datang bulan?

Masihkah anda ingat iklan-iklan wanita sedang datang haid berketawa, menari gembira, membuat aktiviti-aktiviti lasak, bangun pagi dengan ceria, kesemuanya dalam pakaian putih?

Pernahkan anda bertanya samada kelakuan tersebut realistik bagi seseorang yang datang haid?        

Biasanya kita tidak boleh mengenal pasti ketidakpekaan terhadap sesuatu melainkan ia diberitahu oleh seseorang. Jadi, bagaimanakah ketidakpekaan yang hadir dalam iklan/komersial TV mengimpak kita?pengalaman datang haid

APAKAH YANG DIGAMBARKAN SEBAGAI “REALITI” DALAM IKLAN TUALA WANITA DAN PENGALAMAN DATANG HAID MEREKA ITU BENAR?

Oleh sebab itu, barangan penjagaan wanita berjenama Libresse® melancarkan kempen ‘Let’s Get Real’ untuk meningkatkan kesedaran dan mencetuskan pemikiran wanita untuk berfikir semula dengan realistik.

Kempen ini membuka ruang untuk melenyapkan mitos bahawa haid adalah topik yang tabu. Libresse mengambil inisiatif untuk menjana beberapa siri undian dalam talian, yang telah menarik lebih daripada 5,000 responden.

Ia menonjolkan pandangan telus pengguna yang mengakui adanya cabaran dan kesukaran yang dihadapi oleh wanita semasa haid.

Daripada keputusan ini, kempen ini dapat gambaran yang jelas dan lebih realistik yang dilalui oleh wanita, dan merentas jalan untuk komunikasi yang lebih relevan.pengalaman datang haid

SEPERTI DALAM IKLAN DI MEDIA?

Jadi, apakah ciri-ciri biasa yang ditunjukan dalam iklan tuala wanita hari ini? Responden berkata bahawa situasi berikut biasa ditonjolkan di media:

  • Gadis berketawa, menari atau meloncat dengan riang.

  • Gadis berpakaian putih atau berwarna pastel.

  • Gadis bangun pagi dengan ceria dan riang.

  • Gadis yang sangat aktif bersukan.

Betul kah? Setiap wanita mempunyai cerita tersendiri tentang pengalaman datang haid, dan ia jauh berbeza dengan apa yang digambarkan. Sebenarnya, sembilan daripada 10 responden merasakan bahawa kebanyakan iklan tuala wanita tidak tepat. Tetapi, jika iklan tersebut tidak realistik, apakah yang dikatakan realistik?pengalaman datang haid

PENDAPAT SEBENAR WANITA YANG DATANG HAID

Sewaktu datang haid, wanita mengalami gangguan emosi dan ketidakselesaan fizikal. Tiga gejala utama yang dialami adalah perubahan emosi mendadak, kekejangan, dan kembung perut.

“Setiap wanita mengalami pengalaman tersendiri semasa haid – sementara sesetengah wanita tidak terjejas lansung, kebanyakan wanita mengalami sesuatu. Jadi ia lebih elok sekiranya iklan lebih relevan. Apabila kita berasa penat, sakit dan mengalami kekejangan serta  tidak lena tidur, takkan kita berasa ceria dan bertenaga,” kata selebriti jemputan istimewa Adibah Noor.

Beliau menambah, “Walaupun kita tidak membiarkan ia menjadi halangan, tetapi waktu kedatangan haid memang tidak seronok. Jadi kenapa ia mesti digambarkan sebegitu?”

Vlogger popular Shazreen Fazlynda bersetuju, “Saya tidak pernah mempersoalkan iklan barangan penjagaan wanita sebelum ini tetapi kini, saya sedar bahawa apa yang dipaparkan jauh berbeza dengan realiti. Sebagai seorang ibu, saya selalu mengejar masa di antara sesi pengambaran dan mesyuarat sambil membawa bayi setiap hari, walaupun sedang mengalami kekejangan atau kepenatan.”

Tergerak dengan usaha meningkatkan kesedaran tentang gambaran tidak tepat mengenai haid, Shazreen telah menghasilkan sebuah video yang disasarkan untuk menghidupkan mesej ‘Let’s Get Real’. Video ini boleh dilihat di saluran YouTube nya dan di laman Facebook Libresse® Malaysia.pengalaman datang haid

JADI, ADAKAH WANITA BERKELAKUAN SEPERTI DI BAWAH SEMASA HAID?

  1. Meloncat dengan keriangan – 78 peratus berkata mereka berasa teramat penat dan tidak mahu bergerak langsung.

  2. Memilih untuk berpakaian putih – 78 peratus berkata “tidak dan kebanyakan (98 peratus) berkata mereka berasa tersangat malu atau sekurang-kurangnya berasa rendah diri bila terkena tompokan darah.

  3. Merasa keinginan bersosial – lebih daripada separuh responden lebih suka bersendiri ataupun bersama teman karib pada waktu ini.

  4. Membuat senaman serius? – Lebih daripada separuh responden (55 peratus) memilih untuk membuat aktiviti ringan atau langsung tidak membuat apa-apa jenis senaman.

  5. Tidur lena – lapan daripada 10 wanita melaporkan tidur tidak lena disebabkan ketidakselesaan.

Namun, hidup mesti diteruskan. Wanita tidak mahu datang haid menganggu tanggungjawab mereka. Tujuh daripada 10 wanita meneruskan kehidupan seharian seperti biasa dan membuat sebaik mungkin, tidak kira ia mencabar atau tidak.

Sebagai contoh, Petrina Thong, wanita Malaysia berusia 29 tahun yang memulakan pengembaraan seorang dirinya selama 13 bulan merentasi 22 negara dengan hanya RM800 berkata, “Usaha Libresse untuk meningkatkan kesedaran tentang iklan tuala wanita amat mengagumkan. Kita patut berfikir semula mengenai iklan datang haid dan berfikir sama ada ia adalah realistik atau tidak.”

ADAKAH KITA BERSEDIA UNTUK KEBENARAN?

Meskipun wanita sememangnya tahu mengenai cara mengatasi ketidakselesaan datang haid, sembilan daripada 10 wanita bersetuju bahawa  iklan tuala wanita perlulah lebih realistik.

Faye Yong, Pengarah Pemasaran Asia Tenggara (Barangan Penjagaan Wanita), Kumpulan Vinda, menyatakan bahawa pengguna Asia kini lebih pandai menilai dan memilih jenama yang mereka gunakan. Keputusan *kajian menunjukkan, pengguna kini mahukan jenama yang mempunyai ciri-ciri tersendiri serta personaliti; jenama yang boleh mengeratkan hubungan dan menceritakan apa yang relevan; jenama yang menewaskan ketidaktepatan, ketidakpedulian dan ketidakcekapan informasi tersebut.

* Trend Watching’s ‘5 Asian Trends for 2017’, January 2017 Asia Trend Briefing.pengalaman datang haid

[hr]

Suarakan pengalaman haid anda bersama Libresse®  dan sokongi kempen ‘Let’s Get Real’ untuk memulakan gambaran yang jujur dan tepat tentang apa yang dilalui oleh wanita.

Apakah pendapat anda tentang iklan tuala wanita? Adakah anda rasa perkara sebenar patut ditunjukkan sewaktu  haid? Apakah yang sebenarnya anda rasai ketika melalui pengalaman datang haid tersebut? Kongsi mesej anda dengan wanita lain di www.facebook.com/LibresseMalaysia

#Datanghaid

#Libress

Anda Suka Artikel Ini? Kongsi Artikel Ini Dengan Rakan Di Facebook

Anda Mungkin Nak Tahu Tentang Tanda Nak Datang Period Agar Tidak Bocor.

[btn text=”LIKE & SHARE HARIAN WANITA (MAMANET)” tcolor=#FFF bcolor=#0000FF thovercolor=#FFF link=”https://www.facebook.com/harianwanita” target=”_blank”]

Comments

Popular posts from this blog

KOLEKSI TIN MILO EDISI TERHAD 2021 SUNTIKAN BARU MILO

MILO meraikan kekuatan serta semangat takkan gentar rakyat Malaysia sempena sambutan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia ini. Menerusi kerjasama dengan jenama kreatif tempatan, Loka Made, MILO telah melancarkan Koleksi Tin MILO Edisi Terhad 1.5kg 2021 yang mengungkapkan pertalian erat antara MILO dengan Malaysia, selari dengan tradisi tahunannya untuk menyebarkan keceriaan dengan barangan koleksi yang dinanti-nantikan. Tahun ini, tradisi ini telah diberikan suntikan nafas baharu dengan ciri Realiti Berperantara (AR) buat julung-julung kalinya. Selama lebih 70 tahun, MILO tidak dapat dipisahkan lagi daripada kehidupan rakyat Malaysia. MILO dengan kebaikan malt, susu dan koko serta gabungan enam vitamin dan tiga mineral penting membekalkan tenaga untuk rakyat menghadapi hari. Baik dinikmati sebagai minumum berkhasiat untuk sarapan pagi mahupun pelengkap juadah kegemaran Malaysia, rasa coklat malt ikoniknya menjadikan MILO pilihan nombor satu rakyat dari generasi ke generasi.  “Kami bukan ...

5 TIP WUJUDKAN PERASAAN SAYANG TERHADAP DIRI SENDIRI WALAUPUN ANDA RASA TAK LAWA DAN GEMUK!

Bagaimana kita boleh menyayangi diri sendiri kalau kita tak ada perasaan sayang terhadap diri sendiri? Menyayangi diri sendiri bukanlah suatu proses yang mudah. Sebaliknya ia memerlukan proses yang cukup panjang. Ada ramai wanita yang berbadan besar atau gemuk hilang keyakinan diri, sehingga membuatkannya stres. Sehinggakan ada yang sampai membenci diri sendiri! Tak perlulah jadi seperti itu. Ini bukan zamannya lagi. Kita perlu keluar dari belenggu tersebut dan mengharungi suka duka kehidupan di dunia ini dengan fikiran yang lebih positif. LAKUKAN LIMA CARA BERIKUT INI SUPAYA KITA ADA PERASAAN SAYANG YANG LEBIH TERHADAP DIRI SENDIRI KENA BERFIKIRAN POSITIF Jika kita berfikir bahawa diri kita kurang menarik, mula dari saat ini hentikannya! Berterusan berfikiran negatif seperti itu hanya akan membuatkan kita jadi bertambah benci kepada diri sendiri. Perkara ini tentunya akan membawa kita pada tekanan atau depresi. Ingat tau, wanita yang mengalami depresi akan membuatkan kecantikannya sem...

4 CARA PALING ‘COOL’ JADI WANITA USIA 30AN YANG HEBAT!

Tahun ini dah jadi wanita usia 30an, tapi boyfriend pun tak ada! Stress betul!   Tentu ada di kalangan wanita yang mencecah usia 30an yang mengalami situasi tersebut. Sebenarnya sekalipun masih memegang title ‘single’, namun tidak bermakna sebagai wanita usia 30an , anda tidak layak bahagia sepertimana wanita lain. Lagipun menjangkau usia 30an, wanita dianggap cukup matang. Berbeza dengan ketika kita berusia belasan tahun atau 20-an dahulu. Cuma apabila menjangkau usia 30an ini, ada banyak perkara yang perlu kita lakukan supaya kehidupan kita menjadi lebih baik lagi. Selain itu, sebagai wanita usia 30an , kita juga perlu mengetahui banyak perkara. Bukan hanya untuk diri kita sendiri sahaja, sebaliknya juga untuk orang-orang yang berada di sekeliling kehidupan kita. [btn text=”LIKE & SHARE MAMANET” tcolor=#FFF bcolor=#FF00FF thovercolor=#FFF link=”https://www.facebook.com/harianwanita” target=”_blank”] BACA: WANITA MATANG LEBIH DIGILAI LELAKI ...